Navigace:Jak brzdit a zabrzdit? (1/2)

Jak brzdit a zabrzdit? (1/2)


Autor:marbaZveřejněno:27 Červen 2002

Metody pro začátečníky

"Jak to zabrzdit?!" Toto je jedna z prvních otázkek, kterou si klade každý, kdo stojí poprvé na kolečkových bruslích. Schopnost zabrzdit velmi zvyšuje bruslařovo sebevědomí, dovoluje mu zbavit se strachu z vyšších rychlostí a pořádně vychutnávat plynulou a svižnou jízdu.

Existuje několik způsobů brždění. Některé jsou jednoduché, a proto také vhodné pro začátečníky. Jiné jsou podstatně náročnější, ale také efektnější (někdy i efektivnější). Lze je však doporučit jen pokročilejším bruslařům. V tomto prvním díle článku se budeme zabývat metodami vhodnými spíše pro začínající bruslaře.


Standardní brždění patní brzdou

Spustit animaci Animace brždění na www.mysportsguru.com (MIMO PROVOZ!)

Jedna z nejjednodušších metod brždění. Brzdí se třením gumového špalku v patní brzdě o povrch chodníku. Patní brzdy jsou většinou montovány na pravou brusli. Pokud máte dominantní levou nohu, měli byste si brzdu přemontovat na levou brusli (pokud je to však na vašich bruslích možné). Někdy lze k bruslím dokoupit i brzdu na druhou brusli.

Agresivní bruslaři si brzdu (pokud ji s bruslemi vůbec koupí) většinou odmontovávají, aby jim nezavazela při provádění triků. Ze stejného důvodu nemají brzdu ani brusle na krasobruslení. Rychlobruslařské brusle brzdy také nemají, brusle jsou o to lehčí a rovněž se tím omezuje možnost zaškobrtnutí.

Pro rekreační či fitness bruslení lze tuto metodu brždění doporučit, protože ostatní metody brždění se buď nedají bezpečně provádět ve vysokých rychlostech, na úzkých chodnících nebo na hrubších površích. Brždění patní brzdou způsobuje pouze opotřebovávání brzdného špalku (nový stojí max. 200,- Kč), kdežto jiné metody (např. T-stop) mohou způsobit velké opotřebovávání všech koleček na jedné brusli (nová kolečka na obě brusle stojí kolem 1500,-).

Nácvik brždění:

  1. Na rovné prostorné ploše bez překážek se mírně rozjeďte. Jeďte sounož, brusle asi 15 až 20 cm od sebe. Mějte lehce pokrčená kolena a těžiště udržujte spíše vpředu (řiká se "na špičkách palců").
  2. Před začátkem brzdného manévru natáhněte ruce před sebe (budou vám pomáhat lépe udržovat rovnováhu během brždění).
  3. Vysuňte brusli s brzdou dopředu tak, aby brzda byla alespoň na stejné úrovni jako špička druhé brusle (brusle stále 15 až 20 cm od sebe, všechna kolečka na zemi).
  4. Pomalu zvedněte špičku brusle s brzdou tak, aby se brzda začala dotýkat země. Stále však udržujte nohy pokrčené v kolenou a brusle 15 až 20 cm od sebe, zadní kolečka brzdící brusle stále na zemi (přední budou trošku ve vzduchu).
  5. Jděte ještě více do kolen, jako kdybyste se chtěli posadit a přitlačte silněji brzdu k zemi. Dojde ke snížení rychlosti a postupně k úplnému zastavení.

Tipy:

Při prvním seznamování s tímto druhem brždění nacvičujte jen body 1 - 4, abyste si zvykli na udržování rovnováhy při manévru. Až si budete jisti svojí rovnováhou přejděte i k bodu 5.

Čím větší váhou budete působit na brzdu, tím rychleji zabrzdíte. Ale pozor ať neztratíte rovnováhu. Je potřeba být neustále lehce pokrčen v kolenou s těžištěm spíše vpředu (ruce natažené dopředu vám budou pomáhat).

Začátečník by měl toto brždění nacvičovat spíše při menších rychlostech. Při velmi vysokých rychlostech a při snaze o rychlé zastavení tímto způsobem vás i drobné nerovnosti na cestě mohou pořádně "rozhodit"!


Brždění patní brzdou s aktivačním mechanismem

Spustit animaci Animace brždění na www.mysportsguru.com (MIMO PROVOZ!)

Tento způsob brždění můžete používat, jen máte-li brusle s brzdným mechanismem, který umožňuje spouštět kolík s brzdou zatlačením lýtka na zadní část skeletu boty. Tento druh brzdy se montuje například do některých modelů bruslí Rollerblade. Pro přiblížení brzdného kolíku k zemi pak stačí jen předsunout nohu s brzdou vpřed, mírně poklesnout v kyčlích, jako kdybyste chtěli jít do sedu, lehce natáhnout nohu s brzdou v koleni a současně tlačit její prsty směrem k zemi. Tím se lýtko v botě s brzdou opře o zadní část boty a mechanismus spustí brzdný kolík směrem dolů. Oproti standardnímu brždění odpadá nutnost zvedat špičku brusle příliš vysoko a nehrozí tak případná ztráta rovnováhy.


Zastavení na trávě

Spustit animaci Animace brždění na www.mysportsguru.com (MIMO PROVOZ!)

Snadné zastavení pro začátečníky i nouzové zastavení pro pokročilé. Prostě a jednoduše si to při jízdě zamíříte na nejbližší trávník. Je nutno však upozornit, že při vjetí na nerovný povrch trávníku dojde k velké ztrátě rychlosti a tím také ke ztrátě rovnováhy. Pokud se nejedná o anglický trávníček, dojde k okamžitému zastavení koleček a vaše tělo "poletí" vpřed. Existují dva způsoby, jak se s touto ztrátou rychlosti (a rovnováhy) vyrovnat:

  1. Po vjetí na trávník se normálně rozběhnete takovou rychlostí, jakou jste na trávník vjeli. Buďte připraveni na případný pád. Každopádně to na trávě bolí méně než na asfaltu :-).
  2. Tento způsob můžete použít, pokud nižší rychlostí najíždíte na anglický trávníček. Než vjedete na trávník, mějte jednu z bruslí předsunutou vpředu. Váhu mějte přenesenou na svou dominantní nohu. V okamžiku najetí na trávu snižte své těžište větším poklesem v kolenou a kyčlích (jako kdybyste šli do sedu). Tím budete lépe odolávat přepadnutí vpřed poté, co brusle velmi zpomalí, ale tělo má ještě "chuť letět dál".

Spin stop aneb brždění otočkou

Spustit animaci Animace brždění na www.mysportsguru.com (MIMO PROVOZ!)

Brždění otočkou vypadá docela efektně a je celkem snadné i pro začátečníka. Rozhodně však není vhodné pro brždění ve větších rychlostech.

Nácvik:

  1. Levou (resp. pravou) nohu předsuňte dopředu a přeneste na ni váhu.
  2. Zvedněte zadní kolečka zadní brusle. Přední kolečko této brusle však jede stále po zemi.
  3. Natáčejte zadní brusli do pravého úhlu k přední brusli a současně ji pomalu pokládejte na zem. Při tomto pohybu otáčejte ve stejném směru také hlavou a horní částí trupu. Váha je stále na vnitřní straně přední brusle. Celé vaše tělo se tak začne otáčet ve směru zadní brusle.
  4. Toto otáčení vás zastaví asi ve tří čtvrtinách otáčky.

Tipy:

Tento způsob brždění nacvičujte v malé rychlosti!

Při manévru dbejte na to, abyste byli nakloněni spíše dopředu a ne dozadu!


Na závěr bychom vás rádi upozornili, že brzdná dráha při brždění na inline bruslích je výrazně delší než například na sjezdových lyžích, ledních bruslích či jízdním kole. S tímto prodloužením musíte při jízdě počítat a podle toho také stále přizpůsobovat styl i rychlost jízdy. Je nutno správně předvídat vývoj situace na trase před vámi. Musíte počítat s tím, že pejsek na vodítku vám v poslední chvíli překříží cestu, že dítě doposud v klidu stojící uskočí přímo do vaší jízdní dráhy a z průjezdu, který míjíte, vyjede bez výstrahy automobil nebo maminka s kočárkem. Pokud toto nebudete brát v úvahu, nevyhnete se kolizím, i když budete umět výborně brzdit.

 

Ve druhém díle tohoto článku se dočtete o některých brzdných technikách pro pokročilejší bruslaře.

Poslední komentáře