Navigace: Čištění ložisek
Čištění ložisek
Ložiska v bruslích potřebují ze všech částí nejvíce péče. Pouze jediná jízda za deště znamená, že již příští den nejedou brusle tak, jak by měly. Nejen voda, ale i prach, který se pomalu a jistě dostává do ložisek ve směsi s olejem nebo tukem vytváří časem hmotu, která jízdu na bruslích hodně zpomalí.
Postup čištění a namazání ložisek:
1. Pomocí inbusového klíče (bývá většinou dodáván s bruslemi) demontujeme kolečka z nože bruslí.
2. Vysunutí ložisek z kolečka. Tato část vyžaduje více zručnosti. V rámci čistící a servisní sady (viz. foto) prodávají někteří výrobci vhodné nářadí. Nemáte-li vhodné nářadí, nesnažte se silou, šroubováčkem apod. dostat ložiska za každou cenu ven z kolečka. Nahřejte nejdřív fénem kolečka a pak vyklepněte ložiska ven. Případně si pomožte dřevěnou kulatinou (např. tužkou) o průměru osy nebo přímo osičkou kolečka z bruslí.

Čistící a servisní sada
3. Demontovaná ložiska musíme otevřít na jedné straně, tak abychom je dokonale vyčistili. Ložiska můžeme rozdělit do tří kategorií:
a) ložiska s kovovým krytem
Kryt opatrně sundáme pomocí jehly nebo malého šroubováčku.
b) ložiska s kovovým krytem včetně vzpěrného pojistného kroužku
Pomocí jehly vyndáme vzpěrný pojistný kroužek společně s kovovým krytem.
c) ložiska s plastovým nebo pogumovaným krytem
Kryt opatrně sundáme pomocí jehly nebo malého šroubováčku. Vhodnější je začít demontáž na užší straně krytí ložiska.
4. Jednostranně otevřená ložiska můžeme začít čistit buď speciálním biologicky odbouratelným čističem (dají pořídit např. ve speciálních obchodech s inline bruslemi, ale i v cyklistických prodejnách) s pomocí starého kartáčku na zuby nebo štětečku. Nemáte-li k dispozici speciální čistič, dá se použít i benzín nebo petrolej, pochopitelně však potom vše důkladně zapáchá. Následně vložíme ložiska do Turbo Wash viz. foto (k tomuto účelu určeného výrobku), dolijeme čistič, zavřeme a pořádně protřepeme. V případě, že turbo wash nemáme, je možné jako náhradu použít kulatou krabičku od rozpustných vitamínů.

Turbo Wash
5. Vyčištěná ložiska dokonale vysušíme (fénem, v troubě apod.).
6. Vysušená ložiska namažeme, přísloví “kdo maže ten jede“, na bruslích platí stoprocentně! Já osobně na trénink používám tuk (ozn. LGWA 2 od SKF), zkoušel jsem i různé gely, ale tuk je z dlouhodobého hlediska v ložisku stabilnější. Po promazání tukem ložiska krátce poté nic moc nejedou, potřebují pár kilometrů na zajetí. Vydrží pak déle v závislosti podle prostředí; v Praze-Bráníku, kde je spousta prachu tak kolem 300 km. Na závody používám oleje (např. Powerslide oil), speciální oleje jsou výborná věc, ale jejich stabilita je tak na max. 80 km jízdy, pak opět mazat.
7. Namazaná ložiska uzavřeme takto:
a) ložiska s kovovým krytem
U většiny těchto ložisek se nedá kryt vrátit zpět, nezoufejte! Ložiska vložíte do koleček otevřenou stranou (bez krytu) dovnitř. Ložiska jsou uvnitř kolečka dostatečně chráněny jak oddělovačem (spacerem), tak i osičkou. Některá závodní ložiska jsou otevřená z jedné strany již od výrobce.
b) ložiska s kovovým krytem včetně vzpěrného pojistného kroužku
Vzpěrný pojistný kroužek opatrně vložíme do drážky krytu a uzavřeme ložisko.
c) ložiska s plastovým nebo pogumovaným krytem
Kryt lehce zamáčkneme. Ložisko vkládáme do vnitřní strany plastovým krytem.
8. Jak jsem již popsal v předchozím odstavci vložíme ložiska zpátky do koleček, nezapomeňte vždy mezi ložiska vložit oddělovač (spacer).
9. Namontujeme kolečka zpátky do nože a můžeme opět bruslit.
Vaše případné dotazy či vysvětlení Vám samozřejmě rád odpovím na E-mailové adrese martin.jirsa@post.cz
Martin Jirsa, člen oddílu ISC Praha
Autor: Martin Jirsa
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.