Navigace:Základní údržba bruslí

Základní údržba bruslí


Autor:marbaZveřejněno:28 Duben 2004

Pokud chcete, aby vám vaše nové brusle dobře sloužily a měly dlouhou životnost, musíte se o ně patřičně starat. V tomto článku vás seznámíme s několika základními radami pro pravidelnou údržbu. 
Kolečka se při jízdě opotřebovávají nepravidelně. Více se sjíždějí na vnitřní straně brusle. První a poslední kolečko se sjíždí ještě o něco více než ostatní kolečka. Aby vám kolečka vydržela co nejdéle, je nutno zajistit, aby jejich opotřebovávání bylo co nejrovnoměrnější. Pokud si při pravidelné prohlídce u některého z koleček všimnete, že je již trošku sjeté, je zapotřebí provést tzv. obměnu pozic koleček. 

Pokud chcete, aby vám vaše nové brusle dobře sloužily a měly dlouhou životnost, musíte se o ně patřičně starat. V tomto článku vás seznámíme s několika základními radami pro pravidelnou údržbu.

Obměna pozic koleček

Kolečka se při jízdě opotřebovávají nepravidelně. Více se sjíždějí na vnitřní straně brusle. První a poslední kolečko se sjíždí ještě o něco více než ostatní kolečka. Aby vám kolečka vydržela co nejdéle, je nutno zajistit, aby jejich opotřebovávání bylo co nejrovnoměrnější. Pokud si při pravidelné prohlídce u některého z koleček všimnete, že je již trošku sjeté, je zapotřebí provést tzv. obměnu pozic koleček.

nerovnoměrně sjeté kolečko – tady přichází obměna trošku pozdě!

nerovnoměrně sjeté kolečko – tady přichází obměna trošku pozdě!

Obměna se provádí tak, že se 1. kolečko přemontuje na pozici 3. kolečka a 3. kolečko na pozici 1. kolečka. Dále pak 2. kolečko na pozici 4. kolečka a 4. kolečko na pozici 2. kolečka. Při změně pozice kolečka je nutno kolečko otočit tak, aby se doposud vnitřní strana kolečka stala stranou vnější a naopak.

obměna pozic koleček na jedné brusli

obměna pozic koleček na jedné brusli

Protože se kolečka na brusli dominantní nohy (většinou pravé) sjíždějí více než na druhé brusli, je vhodné obměňovat kolečka mezi bruslemi navzájem podle schématu na následujícím obrázku.

obměna pozic koleček mezi dvěma bruslemi

obměna pozic koleček mezi dvěma bruslemi

K uvolnění koleček potřebujete klíč. Ten bývá často součástí dodávky bruslí. U většiny modelů je to vlastně úplně normální inbusový klíč. Je možné si také koupit speciální montážní sadu, která má kromě klíče na uvolnění šroubů také speciální "vytláčeč" ložisek pro uvolnění ložisek z jader koleček.

sada na čištění ložisek s klíčem na uvolňování ložisek

sada na čištění ložisek s klíčem na uvolňování ložisek

Při obměně koleček je příležitost také pro očištění rámu brusle například nepatrně vlhkým hadříkem (raději ne mokrým) a následně vytřít do sucha třeba papírovým ubrouskem. Dále je také možné očistit mastné a znečištěné boky ložisek, které "koukají" z koleček. Nečistoty a mastnotu na ložiscích lze odstranit suchým papírovým ubrouskem. Dejte si však velký pozor, abyste nečistoty nevetřeli do ložisek. V knize Inline bruslení od nakladatelství Kopp například otírání ložisek nedoporučují vůbec. Nám se docela osvědčilo vysávání suchých nečistot z povrchu ložisek vysavačem, kdy je nebezpečí vetření takové nečistoty minimální.

Při utahování koleček v rámu se je snažte dobře utáhnout, ale ne zase až moc silně, abyste nestrhli závit šroubu a aby šla kolečka zase v budoucnu povolit. Zkontrolujte si také, že se kolečka po utažení šroubu stále dobře a volně otáčejí.

Tip pro čištění: Uvolněná kolečka si skládejte na staré noviny v tom pořadí, jak byla umístěna na rámu brusle. Zachovejte také správnou vnitřní a vnější orientaci koleček. Ta se dá dobře rozlišit podle potisku na kolečkách (na nových bruslích bývá potisk vždy na vnější straně brusle).

Servis ložisek

Pokud se kolečka neotáčejí tak, jako dříve a pokud se snad z ložisek ozývá při jejich otáčení skřípavý zvuk, je čas ložiska vyměnit nebo vyčistit a namazat. Čištění ložisek však není úplně jednoduché a ne každý se do něj s radostí pustí (viz článek Čištění ložisek).

Pro výměnu ložisek je nutno kolečka nejprve odmontovat z rámu. Uvolnění vlastních ložisek z jader koleček se pak provádí speciálním klíčem pro uvolňování ložisek. Klíč se z jedné strany zasune do otvoru ložiska (osy) a zatlačí se dovnitř tak, že se následně vysune a uvolní ložisko na druhé straně kolečka.

vytláčení ložiska speciálním klíčem

vytláčení ložiska speciálním klíčem

Podobně se dá z druhé strany uvolnit zbývající ložisko. Speciální klíč na "vytláčení" ložisek se dá nahradit například obyčejnou ořezanou tužkou o správném průměru. Tedy o průměru o málo větším než je otvor osy. Dejte si pozor na to, abyste při manipulaci s ložisky nepromáčkli boční kryt ložiska!

A jaká nová ložiska do bruslí zakoupit? Většina ložisek na trhu nese označení ABEC následované lichým číslem od 1 do 7 (tedy ABEC-1, ABEC-3, ABEC-5 nebo ABEC-7). Toto označení nás informuje o tom, s jakou přesností byla ložiska vyrobena. Čím vyšší je číslo, tím jsou díly ložiska přesněji vyrobeny (s menší odchylkou). Bohužel to nevypovídá nic o tom, jak dobře se kolečka budou točit nebo jaká bude jejich životnost. Jediné, co s vyšším označení ABEC může souviset, je větší odolnost proti opotřebení, protože ložisko je přesněji zhotoveno a má menší vůli. Pro fitness bruslení lze doporučit ložiska ABEC-3 a vyšší. Konkrétní značku a model ložisek si však budete muset najít sami, podle vašeho subjektivního pocitu z jízdy.

Pokud chcete docílit co největší životnosti ložisek, nejezděte ve vlhku, vyhýbejte se písku, oleji a jiným nečistotám. Dejte pozor, abyste si nečistoty z povrchu ložiska nevetřeli dovnitř při jejích očišťování.

Upozornění: Pokud nevíte, která ložiska se dají otevírat a jak se pak dají čistit a mazat, raději se do toho nepouštějte. Pokud to přeci jen chcete zkusit, nejprve si k tomu tématu sežeňte co nejvíce informací a teprve pak se do toho pusťte (viz. článek Čištění ložisek).

Výměna brzdy

Pokud je brzda natolik sjetá, že brzdění přestává být účinné (plocha brzdy je malá, příp. zvednutí špičky brusle při brzdění je již nebezpečně vysoké), měl by se vyměnit gumový brzdový špalík. Na některých brzdových špalících bývá vylisována ryska, podle které se dá poznat, že je již brzda příliš opotřebovaná. Každý model nebo řada modelů vyžaduje svůj speciální typ brzdového špalku. Proto doporučujeme předzásobit se dostatečným množstvím vhodných brzdových špalků, dokud je ještě ve vaší prodejně mají.

sjetý a nový brzdový špalík

sjetý a nový brzdový špalík

Brzdový špalík je většinou k držáku brzdy uchycen jedním šroubem, který se dá uvolnit inbusovým klíčem nebo šroubovákem. Po odšroubování šroubu lze původní brzdový špalík odstranit a nahradit špalíkem novým. Dejte si pozor na dobré přitažení nového brzdového špalíku, ale zároveň si dejte pozor, abyste při utahování nestrhli závit šroubu.

Údržba boty

Při jízdě je vhodné nosit sportovní ponožky, které dobře odvádějí pot. Po každé jízdě je potřeba nechat botu dobře vyschnout, aby se v ní netvořila plíseň. Botu je také možné jednou za čas dezinfikovat běžným přípravkem proti plísni nohou a nepříjemným pachům. Majitelé bot s vyjímatelnou vnitřní vložkou mohou vložku pro lepší vyschnutí vyjmout ze skořepiny.

Údržba chráničů

Po namáhavé jízdě mohou být chrániče velmi propocené. Mnoho výrobců dovoluje chrániče prát v automatické pračce. Pro tyto potřeby dodávají k chráničů speciální síťovaný pytlík, ve kterém se chrániče perou. Teplota vody v pračce by neměla překročit 40 stupňů!

chrániče v pytlíku pro praní v pračce

chrániče v pytlíku pro praní v pračce

 

Poslední komentáře