Navigace:S brzdou nebo bez brzdy?

S brzdou nebo bez brzdy?


Autor:marbaZveřejněno:30 Květen 2004

V našem fóru již delší dobu probíhá diskuse, zda používat k brždění brzdu nebo zda je brzda jen takové zbytečné a zavazející "slepé střívko". V tomto článku zveřejňujeme několik zajímavých názorů z této diskuse.

V našem fóru již delší dobu probíhá diskuse, zda používat k brždění brzdu nebo zda je brzda jen takové zbytečné a zavazející "slepé střívko". V tomto článku zveřejňujeme několik zajímavých názorů z této diskuse.

Chcete-li diskusi navštívit a popřípadě přidat svůj názor přejděte do fóra na příspěvek Brzdy na inline - ano nebo ne?

Původní text příspěvků prošel jazykovou úpravou.

Všechno to začalo tímto příspěvkem... "V poslední době jsem se několikrát setkal s velmi pohrdavým názorem na brzdy na inline bruslích. Prý si to Ti, kteří to doopravdy umí odmontovávají, protože jim to zavazí. Prý brzdí obloučky. Ale znám i takové, co brzdí tím, že brousí kolečka kolmo ke směru jízdy. To mi připadne jako zvrácenost. Já si ježdění bez brzdy na inline nedovedu představit a to se nepovažuju za úplného začátečníka - jak jste na tom vy?"

Začátečník se bez ní neobejde... "Jezdím s brzdou. Nejsem zatím nějký zdatný bruslař a je to pro mě nejúčinějsí způsob brzdění. Ještě nemám na to, abych brzdil hokejovým způsobem. Brzdění T mi například v kopci připadá dost neúčinné. Pokud se zapřu do brzdy, tak zastavím velmi rychle. Brzdění otočkou ve velké rychlosti se mnou udělá takovou piruetu, že bych se zavrtal do asfaltu. Ale myslím, že až udělám v bruslení pokroky půjde brzda dolů. Zatím však bez ní jezdit nemíním."

Někdo ji nepotřebuje... "Já jezdim prvnim rokem a brzdu jsem rychle sundal, protože mi dost překážela :(
A hlavně jsem ji použil asi jen dvakrát :D
Brzdím smykem i jinak podle situace, pud sebezáchovy si vždy nějaou brzdu najde ;-)"

Jeden z názorů na efektivitu brzdění bez brzdy..."Brzdu můžeš odmontovat, až se naučíš jiné efktivnější způsoby brzdění kolečky (T brzda) - brzdná dráha je kratší. První sezónu jsem jezdil s brzdou, v zimě jsem ji odmontoval, nyní jezdím bez ní a nechybí mi. Spíše by mi překážela při otočkách a jízdě vzad."

A odpověď na tento názor..." No, s tou efektivitou je to asi hodně o tom, co považuješ za efektivní. Já jsem teď za kolečka dal 1800,- Kč. Za špalek do brzdy 120,- Kč. To mi moc efektivní nepříjde, drát to kolečkama. To taky umím, ale nějak mi to nejde přes mozek. Připadne mi to jako v autě brzdit zásadně se zablokovanými koly - jasně, brzdná dráha (na asfaltu) je kratší :-) "

Hoďte ho do vody, on se plavat naučí... Já se učil jezdit na bruslích bez brzdy a o jejím namontovaní jsem neuvažoval ani poté, co jsem několikrát ometl při zoufalém zastavování pár zdí. Podle mě se človek naučí pořádně zastavovat, jen když tam tu brzdu nemá, protože jinak má tendence na ni stále spoléhat... (zkráceno) ...ale pokud má človek pocit strachu a nejistoty, raději bych tam tu brzdu nechal.

Slova do pranice... ...celkem by mě zajímalo, jak tady vy machři brzdíte, když jedete po 2 metry široké stezce z kopce. Zatáčkama to neubrzdím, to vím. A na T nějak nemám nervy, přeci jen ty kolečka potřebuju nějak normálně sjetý.

Další názor... Pokud se neproháníš jen tak po upraveném povrchu okolo Svratky nebo Svitavy, tak brzdu do města URČITĚ ANO! I s ní je to občas docela adrenalin. Jezdím dost často do práce, nejsem uplný začátečník a rozhodně se za ni nestydím. Jasně že se dá projet i bez ní, ale riskuješ svoje i cizí zdraví, a tím jak pochopitelně agresivně rychle jedeš, děsíš ostatní neinlajnisty na silnici i chodníku. Kazdopádně, pokud do města, tak aspoň s přilbou a chráničemi na předloktí, a pokud jen jeden chránič tak přilbu, ruce Ti srostou :-)). To mnohým dojde až je pozdě a už to není o frajeřině a úsměvu, ale o zoufalství.

Úvahy o účinnosti... ...brzdit kolečkama je asi nejúčinější způsob a nejspíš jediný, jak zastavit ve velké rychlosti...

Další úvahy o účinnosti... Jestli počítáš peníze, tak je brzda fakt nejlacinější a když zvládneš slušně techniku, tak se i z docela velké rychlosti (jezdím při sjezdech kolem 40 km/h) dá dost rychle zastavit. Další účiné brzdění je T-čkem, ale to při intenzívním brzdění ojezdíš kolečka stejně rychle jako brzdu a to je fakt drahé. Jinak jde brzdit obloučky a vyhýbat se intenzivnímu brzdění, ale to vlastně znamená ve sjezdech jezdit pomalu. Brzdění otočkami apod. je podle mě frajeřina hodící se na rovinu, ale v podstatě nepoužitelná při sjezdech. Takže to shrnu: v podstatě podle mě zbývají dvě možnosti - brzda nebo T-čko při jednom odíráš brzdu při druhém kolečka....

Rychlobruslařské 5 kolečkové speciály jsou bez brzd... ...brzdu nemám, protože s 5 kolcy mám delší nůž a brzda prostě překáží, takže bzdím kolečky apod. Ale u bruslí se 4 kolečky by neměla tolik vadit, klidně jí tam nechte.

Při hokeji... ...často hraju hokej a při něm brzdy vysloveně překáží.

Kdo jezdí často z kopce, brzdou nepohrdne... ...jestli jezdíš třeba do práce nebo do školy po městě, tak tam jsi s obloučky a broušení koleček vedle. Já teda nevím, ale kupovat kolečka každé tři měsíce je trochu luxus. Já jezdím v Ústí nad Labem a to je zatraceně kopcovitý město a brzda se fakt hodí.


A náš názor?

Při určitém stylu bruslení může brzda vyloženě zavazet (U-rampa, hokej). Rychlobruslaři ji také nepotřebují, protože se musí dostat co nejrychleji do cíle a tudíž během jízdy příliš nepotřebují brzdit. Navíc by jim zavazela a také by s sebou vezli zbytečnou zátěž. Při závodech je dojezd v cíli závodu většinou dostatečně prostorný na to, aby závodníci zvládli nějak zastavit (pluh, téčko, obloučky).

Pokud však provozujete běžné rekreační jezdění nebo fitness jízdu v místech, kde se vyskytuje relativně mnoho překážek (chodci, zvířata, cyklisti, auta,...) mohli byste brzdou a jejím včasným a vhodným použitím ochránit nejen sebe, ale i ostatní. Vy bruslíte s tím, že si jistě připouštíte určitou dávku rizika, ale proč s sebou brát "do pekel" i ostatní nevinné lidi?

Dle autorů knihy Inline bruslení (nakladatelství Kopp, vyšlo v roce 2003), kteří se touto problematikou zabývají velmi precizně, je nejefektivnější způsob brzdění brzdou na patě (nebere se v úvahu jen rychlost zabrždění, ale i potřeba místa k provedení manévru, srovnání ceny za brzdy a kolečka, apod.).

Délka brzdné dráhy při dobře zvládnutém brzdění patou, ideálním povrchu a různých rychlostech je uvedena v následující tabulce:

Rychlost Brzdná dráha
15 km/h 9,5 m
20 km/h 12,5 m
25 km/h 16 m
30 km/h 20 m
35 km/h 25 m
40 km/h 31 m

Do času pro zabrzdění byla počítána i doba na zareagování, tedy od spatření překážky po začátek brzdného manévru. Je zajímavé, že tato doba je relativně dlouhá (při rychlosti 25 km/h trvá 1,5 sekundy a bruslař za tuto dobu urazí vzdálenost 10,4 metrů).

Co z této tabulky například plyne? Že pokud jedete rychlostí 20 km/h a někdo vám 10 metrů před vámi zkříží cestu, nemáte šanci zcela zastavit. Pokud vám při sjezdu ve 40 km/h vjede do cesty auto (třeba z bočního průjezdu) ve vzdálenosti 25 metrů před vámi, také již nemáte šanci zcela zastavit.

Samozřejmě by se výše uvedené situace daly řešit třeba změnou směru jízdy (pokud je kam), pádem (ale komu by se do toho chtělo) nebo třeba hokejovým brzděním (už jste toto brždění zkoušeli při 40 km/h na chodníku o šířce 2 metry s nepříliš hladkým povrchem?).

Z toho pro nás plyne, že úspěšnost brzdění není dána tím, jakou techniku zvolíme, ale tím že se na bruslích pohybujeme jen takovou rychlostí, ze které jsme schopni na bezpečnou vzdálenost zcela zastavit. Ať už je to s brzdou nebo bez ní.

Poslední komentáře